Anotace
POUZE PRO ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLY!!!
Vzdělávací program je určen ředitelům škol a školských zařízení, zástupcům ředitelů škol a školských zařízení, střednímu managementu: vedoucím metodických kabinetů, vedoucím odloučených pracovišť . Účastníci se seznámí s postupy a metodami využitelnými při tvorbě a implementaci strategického plánu rozvoje školy, možnostmi změny kultury školy a pedagogického vedení i přípravou a realizací změn. Osvojí si komplexní přístup k evaluaci. Vzdělávací program je složen z 8 seminářů, které jsou seřazeny s ohledem na postup při zpracovávání strategického plánu rozvoje školy.
Jak v teoretické rovině, tak na příkladech z praxe, semináře ukáží a vysvětlí roli jednotlivých náležitostí probíraného tématu. Povedou frekventanty k promýšlení sad otázek, jejichž zodpovězení je potřebné k formulaci strategických cílů školy a usouvztažnění těchto odpovědí s lidskými, finančními, materiálními, prostorovými a dalšími zdroji organizace jako předpokladu pro formulaci adekvátní strategie.
Kurz se skládá z těchto modulů - vždy je realizován jeden modul za měsíc:
1) Kultura školy podporující maximální rozvoj každého žáka
- kultura organizace/školy, model kultury školy, klima školy, možnosti autoevaluace kultury a klima školy, přehled manifestace kultury školy, vize a mise školy, příklady dobré praxe
2) Vedení a řízení změny
- zásady správného vedení a řízení změny, fáze změny, odpor a jeho možná eliminace, identifikace slabého místa ve škole a sestavení návrhu a postupu změny
3) Metody analýzy potřeb školy
- obecné principy strategického myšlení a analýzy, informační zdroje pro analýzu prostředí školy, analýza vnitřního prostředí školy, analýza vnějšího vzdělávacího prostředí, závěrečné analýzy a vymezení pozice školy
4) Tvorba strategického plánu rozvoje školy
- strategický plán rozvoje školy, základní premisy: mise školy, vize školy, hodnoty školy, rozvojové záměry školy, identifikace příležitostí z vnějších zdrojů, disponibilní zdroje, vztah příležitostí a silných stránek školy, náležitosti strategického plánu rozvoje školy
5) Implementace procesů strategického řízení a plánování ve školách
- role implementace ve strategickém řízení a plánování, proces implementace a jeho kroky, faktory ovlivňující proces implementace, překážky a jejich zvládání
6) Hodnocení práce pedagogů
- potřebnost hodnocení učitelů, hodnocení jako součást řízení pracovního výkonu učitelů, nástroje hodnocení, hodnotitelé (vedení školy, učitelé, žáci, rodiče, sebehodnocení učitelů), oblasti hodnocení, možnosti využití dat o žácích pro hodnocení pedagogů – problémy hodnocení na základě výsledku žáků
7) Tvorba plánu profesního rozvoje pedagogů
- stanovování cílů a prostředků rozvoje pedagogů na základě potřeb žáků, rozvoj a podpora pedagogů, osobní plán profesního rozvoje pedagoga, znaky efektivního rozvoje pedagogů a hodnocení dosavadní praxe školy
8) Evaluace pokroku školy
- kontrolně-plánovací proces, formulace kritérií a indikátorů evaluace jako prostředků odstraňování napětí mezi skutečností, plánovaným stavem a specifiky školy či školského zařízení, rozvoj kompetencí v oblasti poskytování zpětné vazby, které vychází z doložitelných faktů
Kurz proběhne distanční formou. Ke každému z osmi modulů budou realizovány webináře v rozsahu vždy 2 x 1,5 hodiny. Každý z těchto modulů bude zakončen workshopem prostřednictvím MS Teams v rozsahu 2 hodin.
Pokud se z časových důvodů nebudete moci zúčastnit webináře v řádném termínu, budou realizované tzv. sběrné webináře v náhradním termínu.
Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je min. 80% docházka, možná je tedy pouze absence na 2 webinářích.
Účastníci, kteří kurz absolvují, a splní tyto podmínky, získají "potvrzení o účasti".