Hry s pohádkovými příběhy II.

Přihlásit Zpět
Podtitul
Termín konání
7. a 14.listopadu 2019 od 9.00 - 15.00 hod.
Místo konání
NIDV Brno, Křížová 22
Lektor
PhDr. Marie Pavlovská, Ph.D.
Doporučeno
vychovatelé školských zařízení, učitelé - vedoucí zájmových kroužků a klubů, pedagogové volného času, učitelé MŠ, učitelé 1.stupně ZŠ, ředitelé škol a školských zařízení
Počet hodin
16
Cena
1800
Garant
Mgr. Lada Drimlová - drimlova@nidv.cz ,tel.: 543 541 268, mobil: 773 593 861
Číslo programu
D31-02-22-192
Číslo akreditace
MSMT-13029/2017-1-676

Anotace

     Hry s pohádkovými příběhy rozvíjejí u dětí významné dovednosti spojené s mnohostrannou komunikací, rozvíjí souvislé vyjadřovací schopnosti a dovednosti, učí správně a kultivovaně používat mateřský jazyk v běžných situacích, podněcuje schopnost vyjadřovat vlastní názory, vystupovat před ostatními dětmi ale i na veřejnosti.



     Nabízené aktivity otevírají cestu k zajímavým možnostem rozvíjejících u dětí fantazii a tvořivost, poskytují dětem podněty pro pestrou a mnohotvárnou činnost. Úkoly a hry související s pohádkovými příběhy rozvíjí aktivitu dítěte, jeho schopnosti a myšlení a pozitivně působí na celou dětskou osobnost.



     V literárně-výchovné části směřuje k tomu, aby se děti, přiměřeně svému věku, naučili pozorně vnímat literární text, rozumět jeho významům a smyslu, s porozuměním číst a převyprávět přístupné texty, vytvářeli si základní čtenářské dovednosti a návyky, zdokonalovali vlastní vyjadřovací schopnosti a dovednosti.



1.     den



1.      Hry s pohádkovými příběhy – 1 hodina



     Hru s pohádkou, která pozitivně působí na celou dětskou osobnost, využijeme jako zajímavou možnost rozvíjející fantazii, myšlení, ale především jazykovou tvořivost.



     Na známých smyšlených pohádkových bytostech si děti uvědomují nejrůznější lidské vlastnosti.



(Vyprávění pohádek a povídek, přednes básní, řešení hádanek, účast na dramatizaci pohádky nebo povídky; tvoření vět ze slov; pojmenovávání předmětů a jejich vlastností; vypravování různých příhod; líčení humorných i smutných situací; hry se slovy a s písmenky; spojování obsahu textu s ilustrací; tvoření slov; vytváření příběhů a pohádek.)



2.      Pohádkové vzdělávání – 1 hodina



     Herní úkoly motivované nejrůznějšími příběhy probouzejí u dětí tvořivost, fantazii, samostatné myslet. Originální hry jsou sestavené z různých oblastí, podněcují obrazotvornost, schopnost dětí napodobovat, orientovat se v určitých situacích.



(Pracujeme s literárním textem; pohádková moudra; pohádkové rýmování; vlastnosti pohádkových postav; pohádkové otazníky; pohádkové město; jazykové hry s loutkami a maňásky.)



3.      Hra s obrázkem – 1 hodina



     Velké množství pestrých námětů rozvíjejících komunikativní schopnosti a jednoduchých úkolů, které vedou k zamyšlení, učení a poznání. Aktivity pro rozvoj myšlení s realizací v přírodním prostředí.



(Povídání o knize, kterou máme rádi; autor a jeho fantazie; malovaná pohádka; pohádka podle obrázku; pohádková šifra; polovina obrázku; obrázkové dvojice; změna v obrázku; úkoly vztahující se k obrázku; obrázková fantazie; úkoly vztahující se k obrázku; míra podle tužky)



4.      Pohádkové úkoly pro děti ze školy – 1 hodina



     Aktivity pro rozvoj myšlení a pohybových schopností s realizací v přírodním prostředí.



(Hry s písmenky; Hry se zvířátky; Práce s literárním textem, básní; Písmenka a tvary, vymyšlená slova, ukryté rýmy, chybějící slabika, kroužkovaná písmenka)     



5.      Celoroční pohádkové hry – 1 hodina



     Celoroční pohádkové hry nabízející pestré náměty různých činností pro jednotlivce, ale i malé a velké skupiny, organizované i neorganizované.



(Kosmický let na planetu Šikulů; Kouzelný svět pohádek; Lotrýsek v lesní říši; Přátelé z neznámé planety; Z pohádky do pohádky)



6.      Pohádková hra s fantazií – 1 hodina



     Aktivity pro rozvoj myšlení a pohybových schopností s realizací v přírodním prostředí.



(Vymyšlený příběh; písmenková hra; záhadná šifra; vědomostní závod; zkouška paměti; zábavné úkoly)



7.      Pohádková škola – 1 hodina



     Hry v místnosti motivující k tvůrčím činnostem, rozšiřující slovní zásobu a komunikační schopnosti.



(Kolektivní dramatizace; recitace pohádkových básní; výchovné pohádky; školní příběh aneb pohádka o ztracených bačkůrkách; představy; pohádková dramatizace ve dvojici; Ano – ne)



8.      Pohádková hra aneb pohádka, jak ji neznáme – 1 hodina



     Hry v místnosti motivující k tvůrčím činnostem, rozšiřující slovní zásobu a komunikační schopnosti.



(Popletená pohádka; Nová verze pohádky; Pohádkové bytosti a jejich vlastnosti)



2.     den



9.      Hry s pastelkami – 1 hodina



     Nabízené aktivity poskytují podněty pro pestrou a mnohotvárnou činnost, otevírají cestu k zajímavým možnostem – k uplatnění dětských nápadů a myšlenek, k prohloubení školních vědomostí.



(Motivační příběh; Motivační veršování; O polámané pastelce; Barevná přídavná jména; Jména pastelek; Pastelková slova; Pastelkové příklady; Věci plné barev; Co víme o pastelkách; Stojánek na pastelky)



10.  Papírové království – 1 hodina



     Zábavné jazykové hry spojené s pohybem, směřující k rozvíjení myšlení, podněcující k dětským úvahám a vhodnému používání mluvnických jevů. Aktivity jsou určené k realizaci v přírodním prostředí.



(Motivační příběh; Skřítek Papirucha; Pohádková pohlednice; Pohádkové vytváření s využitím nejrůznějších technik)



11.  Knoflíkové království – 1 hodiny



     Pohybové aktivity motivované pohádkovým příběhem rozvíjející u dětí obratnost, vytrvalost, smysl pro spolupráci, zábavným způsobem poskytují nové zážitky, nabízejí možnost soutěžení, prožívat napětí a radost ze hry. Aktivity jsou určené k realizaci v přírodním prostředí.



(Pohádka o pastelce, která malovala knoflíky; Knoflíkové soutěže; Pohybové aktivity s knoflíky; Knoflíkové úkoly; Knoflíková matematika; Knoflíkové tvoření)



12.  Hrátky s pohádkou – 1 hodina



     Pohádkové hry rozvíjející u dětí samostatnost úsudku, myšlení, individuální schopnosti, příležitost pro prezentaci dětských nápadů a myšlenek. Aktivity je vhodné realizovat venku, v přírodním prostředí.



(Hrátky s textem aneb pohádkové veršování; Pastelkohrátky; Legrační pohádka; Co v pohádce nebylo; Pohádková šifra; Pohádka hledá autora; Pohádkové dvojice)



13.  Pohádkový les aneb hrajeme si a tvoříme se skřítky – 1 hodina



     Jednoduché úkoly zaměřené na rozvoj myšlení, aktivity, samostatnosti v návaznosti na využití získaných znalostí při čtení a psaní. Aktivity je vhodné realizovat venku, v přírodním prostředí.



14.  Pohádkové čarování – 1 hodina



     Hry směřující k získávání vědomostí, návyků, rozvíjení slovní zásoby, vyjadřovacích schopností, podněcují k uvažování, vhodnému používání mluvnických jevů. 



(Hvězdné království, Království hraček, Květinkové království, Říše trpaslíků)



15.  Pohádkové snění – 1 hodina



     Jazykové úkoly a hry motivující k tvůrčím činnostem, k rozvoji komunikační schopnosti a dovednosti, nabízející zajímavé možnosti pro pestrou a mnohotvárnou činnost.



(Sny pro kluky a holčičky; Kouzelné snění, Pohádkové snění; Sny plné zázraků; Sny plné fantazie; Obrázkové snění)



16.  Pohádkové cestování – 1 hodina



     Fantazijní úkoly a hry rozvíjející myšlení, představivost, komunikační schopnosti a dovednosti.