Anotace
V úvodu semináře se účastníci seznámí se základními pojmy a tématy mediální výchovy (mediální výchova v kurikulárních dokumentech, mediální gramotnost, kritické myšlení, postfaktická doba, mediální manipulace, dezinformace). (1 hodina)
Ve druhé části budou představeny konkrétní činnosti a metody podporující u žáků rozvoj mediální gramotnosti (zejména metody programu RWCT – práce s různými druhy autentických textů z různých druhů médií; brainstormingy; kooperativní učení). Aktivity jsou vystavěny tak, aby je učitelé mohli zapojit do své výuky na různých typech škol, v různých vyučovacích předmětech či mezioborově. (2 hodiny)
Kromě mediální gramotnosti je pozornost zaměřena i na gramotnost čtenářskou a digitální, které jsou s médii úzce provázány. Příklady použitých aktivit: Ve spárech YouTube; Cizí zeď; Čeští politici na sociálních sítích či Reklamní Bingo (viz projekt NPI ČR Podpora práce učitelů). (2 hodiny)
Během semináře dostanou účastníci tipy na odborné zdroje a metodické materiály využitelné ve výuce (aktuální tištěné i elektronické zdroje – např. Jeden svět na školách; e-Bezpečí). Bude prostor pro příklady dobré praxe, sdílení zkušeností účastníků a diskusi. (1 hodina)