Anotace
Seminář je určen pro pedagogy mateřských škol, kteří pracují v rámci své pedagogické praxe s dětmi cizinci či dětmi s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ). Pod odborným vedením lektorek budou účastníci seznámeni s procesem přípravy na příchod dětí s OMJ do třídy, s jejich adaptací v rámci režimu běžné mateřské školy. Dále lektorky upozorní na didaktická a metodická specifika práce s těmito dětmi. Podstatnou část programu budou tvořit osvědčené jazykové hry a aktivity, které budou moci pedagogové uplatnit ve svých třídách.
1. Příprava učitele na nástup dětí s OMJ do třídy, seznámení s kulturním a jazykovým prostředím rodin nastupujících dětí s OMJ, příprava prostředí třídy a pomůcek, praktické příklady, kazuistiky (2 hodiny).
2. Postupná adaptace dětí s OMJ na nové prostředí, role učitele v adaptačním procesu, specifika podpory, spolupráce a komunikace s rodinami dětí, praktické příklady, kazuistiky (2 hodiny).
3. Workshop - ukázky ze zásobníku jazykových her v modifikaci pro děti cizince a děti s OMJ (např. Kimova hra, Vyprávění příběhů a situací dle obrázků, Dokončení příběhu, Story dice, Hledání souvislostí nebo rozdílů dvou věcí, Hledám něco, co začíná ...), diskuse (2 hodiny).