• Slide Basic 01

Studium k výkonu specializovaných činností - prevence sociálně patologických jevů

Studium k výkonu specializovaných činností - prevence sociálně patologických jevů

Mohlo by Vás zajímat

Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.

Podtitul
Termín konání
září 2023 - červen 2025
Místo konání
NPI ČR Praha a střední Čechy, Senovážné nám. 25, budova A
Lektor
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.;Mgr. et Bc. Martin Kaliba, Ph.D.;Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.
Doporučeno
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé MŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé speciálních škol, učitelé VOŠ, odborným pracovníkům školských poradenských zařízeni
Počet hodin
274
Cena
18680
Garant
Mgr. Zuzana Krejčí - zuzana.krejci@npi.cz ,mobil: 771291900
Číslo programu
D51-18-12-232
Číslo akreditace
MSMT-660/2023-7-126
Регистрируйтесь онлайн на Vavada casino и получайте бонусы за первый депозит и 100 фриспинов.

Anotace

Studium je určeno pro absolventy bakalářských a magisterských studijních programů učitelských oborů nebo pro absolventy bakalářského a magisterského studia neučitelského zaměření doplněného o studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. Druh aprobace není rozhodující.

Časový plán studia:
Celkově program zahrnuje 274 hodin přímé i nepřímé výuky (včetně stáží na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc).

Způsob vyhodnocení programu:
Studijní program bude rozdělen do dvou let. V případě zájmu ze strany účastníků lze realizovat dvoudenní výjezdní setkání s obsahem dvou výukových dnů zařazených do časového plánu studia. 
Ukončení studia:
Studium je zakončeno obhajobou závěrečné práce. Absolvent po obhájení závěrečné práce a úspěšném složení zkoušky získává osvědčení o absolvování studia.

Evaluační dotazník NPI ČR bude vyhodnocen na konci studia, bude prováděna průběžná kontrola programu garantem.

 

STUDIJNÍ PROGRAM
Tematické okruhy

Lektoři: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.





I.



Poradenské systémy a primární prevence ve školství 



celkem 8 hodin



 



Modely primární prevence u nás a ve světě.

Organizační rámec školské prevence ČR. 



1 hod.



 



Dělení prevence, obecná charakteristika prevence, vymezení základních pojmů. 



1 hod.

 



 



Typy prevence, Formy primární prevence. 



2 hod.



 



Prevence v kontextu školských poradenských služeb a standarty její kvality. 



2 hod.



 



Preventivní programy, jejich význam, typy preventivních programů. 



2 hod.



Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.





II.



Legislativní rámce pro práci školního metodika prevence



celkem 16 hodin



 



Stávající platné dokumenty - legislativa, o kterou se pracovníci ve školách a školských zařízeních opírají. 



 



 



Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.

Prováděcí předpisy k zákonům č. 561/2004 Sb. a 563/2004 Sb., zejména Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.

Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.

Vyhláška č.317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků a další. 



4 hod.



 



Zákon 89/2012/ Sb. Občanský zákoník – „Zákon o rodině“.

Zákon č.167/1998 Sb., o návykových látkách.

Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.

Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích.

Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže).

Zákon 359/1999 Sb., o sociální právní ochraně dětí.

Zákon 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek.

Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákon. 



4 hod.



 



Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve škole a školských zařízeních MŠMT ČR č. j.: 21 291/2010-28 od 1. 11. 2010 (přílohy upravované 1. 1. 2012).

Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení čj.: 21149/2016.

Metodický pokyn MŠMT ČR k výchově proti projevům rasismu, xenofobie  a intolerance (čj.: 14 423/99-22).

Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků  z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví (čj.: 10 194/2002-14).

Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků a studentů ve školách  a školských zařízeních  zřizovaných MŠMT (čj.: 37 014/2005-25).

Metodické doporučení pro práci s Individuálním výchovným programem (IVýP) v rámci řešení rizikového chování žáků čj. MŠMT – 43301/2013 platnost/12/2013/.

Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení  s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané (čj.: 25 884/2003-24).



8 hod.



Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.







III.



Primární prevence v podmínkách školy a její zařazení do školních poradenských služeb



celkem16 hodin



 



Standardy primární prevence – certifikace.



1 hod.



 



Definice základních pojmů – školní preventivní strategie, Minimálně preventivní program. Školní strategie pedagogicko-psychologického poradenství - model poskytování poradenských služeb ve škole. Model umožňující spolupráci učitelů, kteří se ve školách podílí na realizaci školního programu (strategii) pedagogicko-psychologického poradenství.



7 hod.



 



Tvorba minimálního preventivního programu (MPP) v podmínkách školy, zohlednění specifik a potřeb školy (stanovení cílů, návrh obsahu MPP, techniky tvorby programu, skladba aktivit MPP pro jednotlivé skupiny), samotná realizace MPP



8 hod.



Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.





IV.



Specifika role školního metodika prevence v systému práce školy



celkem 16 hodin



 



Etické zásady poradenské a preventivní práce ve školství.



1 hod.



 



Dvojí role: učitel-školní metodik prevence.



1 hod.



 



Spolupráce s managementem školy a ostatními členy pedagogického sboru, zásady týmové spolupráce.



4 hod.



 



Standardní činnosti školního metodika prevence – vyhláška 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů – Metodické a koordinační činnosti; Informační činnosti; Pracovní podmínky ŠMP, Poradenské činnosti.



 

6 hod.



 



Dokumentace školního metodika prevence – vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných,  preventivních  programů školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence. Aplikace programu primární prevence do systému práce ve škole (monitoring, evaluace).



 

 

 

4 hod.



Lektoři: Mgr. et Bc. Martin Kaliba, Ph.D.





V.



Klima školy, školní klima, školní  třída, její vedení a diagnostika, práce s třídním kolektivem – praktická, sebezkušenostní část



celkem 40 hodin



 



Školní třída jako sociální skupina a vztahová síť školy.



1 hod.



 



Koheze třídy, základní patologie školní třídy.



2 hod.



 



Pozice a role žáka ve školní třídě.



1 hod.



 



Role učitele ve vedení třídy, třídnické hodiny.



16 hod.



 



Diagnostika školní třídy – současný stav poznatků v oblasti diagnostiky sociálního klimatu ve školním prostřední, (diagnostické nástroje, profily některých metod, interpretace).



8 hod.



 



Práce se školní třídou (na základě výsledků diagnostiky, screeningu, monitoringu apod.).



8 hod.



 



Projevy sociálně nežádoucích jevů ve třídě – agresivita, šikana, kyberšikana,  krádeže, záškoláctví atd.



4 hod.



Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.





VI.



Systém primární prevence ve školství – vymezuje metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků, a studentů ve školách a školských zařízeních č. j. 21291/2010-28



Celkem 24 hodin



 



Organizační rámec školské prevence v ČR, strategie primární prevence na národní, krajské a regionální úrovni, koordinace prevence a preventivních programů.



 

4 hod.



 



Role krajského koordinátora prevence ve školství a metodika prevence v Pedagogicko-psychologické poradně.



4 hod.



 



Síť pracovišť poskytujících preventivní, poradenské a léčebné služby orientované na rizikové chování. Úloha nestátních neziskových organizací v primární prevenci.



 

8 hod.



 



Úloha policie v prevenci, orgánů sociálně právní ochrany dětí, probační a mediační služba, státní zastupitelství, soudy.



8 hod.



Lektoři: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.





VII.



Rodina a komunikace s rodiči (osobami odpovědnými za výchovu)



celkem 16 hodin



 



Definice rodiny (kulturně-antropologická podmíněnost), rodičovská zodpovědnost.

Základní sociálně psychologické charakteristiky rodiny. 



1hod.



 



Strategie výchovy v rodinách. 



4 hod.



 



Rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu. 



1 hod.



 



Kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí. 



2 hod.



 



Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě. 



2 hod.



 



Komunikace rodiny se školou, strategie vedení rozhovoru. 



3 hod.



 



Komunikace s rodiči žáka se závažnými problémy (školní nekázně, ADHD, závislosti, šikany, atd.). 



3 hod.



Lektoři: Mgr. et Bc. Martin Kaliba, Ph.D., PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D., Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.





VIII.



Sociálně nežádoucí jevy - definice hlavních typů rizikového chování, na které se ve školské prevenci zaměřujeme, 



celkem

102 hodin



 



Závislosti, podstata závislostního chování, projevy závislostního chování, druhy návykových látek a u jejich a jejich účinky na organismus.



4 hod.



 



Role školy při řešení problémů se závislostí s přesahem do konkrétní role metodika prevence.



2hod.



 



Možné způsoby řešení, legislativním rámcem, jak spolupracovat s ostatními institucemi, jak postupovat.



2 hod.



 



Systém péče o žáky ohrožené rizikovým chováním.



1 hod.



 



Systém péče o ohrožené žáky, které nabízí jednotlivé resorty – resort školství, zdravotnictví a sociální.



1 hod.



 



Typy jednotlivých zařízení, které nabízené služby ohroženým žákům poskytují.

Návykové látky (alkohol, tabák, drogy, atd. -  rozdělení návykových látek,  účinky návykových látek na jedince a z toho vyplývající  možné   reakce jedinců, legislativa, návykové látky  ve školním prostředí,  implementace problematiky návykových látek do školního řádu



 

 

 

16 hod.



 



Problematika netolismu – zneužití ICT technologii -  východiska, faktory,  postupy, legislativa.



4 hod.



 



Gambling – východiska, diagnostická kritéria, příznaky, typologie, legislativa.



4 hod.



 



Sekty - vymezení základních pojmů, typologie sekt, legislativa.



8 hod.



 



Záškoláctví - východiska, rizikové faktory, postupy šetření, legislativa.



4 hod.



 



Kriminální chování, krádeže - východiska, legislativa.



4 hod.



 



Agresivní chování, ADHD – východiska, rizikové faktory, postupy šetření, legislativa.



8 hod.



 



Domácí násilí, syndrom CAN,  zneužívání – charakteristika, východiska, faktory, postupy, legislativa.



4 hod.



 



Extrémismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus – východiska, rizikové faktory, legislativa.



4 hod.



 



Poruchy příjmu potravy – východiska, rizikové faktory, postupy, legislativa.



4 hod.



 



Sebepoškozování – východiska, rizikové faktory, spolupráce, legislativa



4 hod.



 



Šikana – definice, znaky, trojrozměrný pohled, kritéria, typologie,  postupy, legislativa.



16 hod.



 



Kyberšikana – atributy odlišnosti, typy kyberšikany, typologie, postupy, legislativa.



8 hod.



 



Vandalismus – východiska, rizikové situace, způsob řešení, doporučený postup, legislativa.  



4 hod.



Lektoři:





IX.



Monitorování a evaluace primární prevence



celkem12 hodin



 



Monitorovací schéma školy včetně metodických pokynů – tvorba, realizace.



2 hod.



 



Metody a způsob shromažďování informací pro proces monitorování a evaluace.



1 hod.



 



Evaluace plánování preventivního programu.



1 hod.



 



Evaluace průběhu preventivní intervence.



1 hod.



 



Kritéria pro hodnocení  kvality a efektivity poskytovaných služeb. 



1 hod.



 



Hodnocení kvality a efektivity programu.



1 hod.



 



Jak uchovávat  a jak pracovat s informacemi a daty z monitorovacího a evaluačního procesu – struktura, praktické dovednosti.



1 hod.



 



Typy monitorovacích a evaluačních dotazníků. Tvorba dotazníků  pro různou  cílovou skupinu a způsob  jejich zpracování.  



2 hod.



 



Systém výkaznictví v rámci primární prevence.



2 hod.



Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.





X.



Stáže na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc.



celkem 24 hodin



 



Stáže mohou být vykonávány na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc,  ale i v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu. Stáž bude realizována na preventivním pracovišti – v zařízení realizující prevenci. Cílem třídenní stáže studentů specializačního studia, budoucích školních metodiků prevence např. ve středisku výchovné péče (dále jen SVP) či v nestátní neziskové organizaci realizující programy primární prevence rizikového chování (dále jen PPRCH) na školách je aplikace poznatků z oblasti primární prevence rizikového chování. (dále: PPP, DDÚ, DÚM, apod.)

Během stáže se seznámí s provozem zařízení, s regionem, s objednavateli služeb (škola, rodina, stát), s klientelou (žáci, třída, škola, rodina). 



 

 



Poznámka: Uvedená cena je za celé studium. Termíny výuky jsou zatím vypsané pouze pro 1. semestr kurzu, navazující termíny v další semestru budou účastníkům sděleny na podzim 2023.