Anotace
Obsah
I. JÁ JAKO DĚJEPISÁŘ A OBČANKÁŘ - proč účastníci učí a co chtějí žáky (na)učit
(představení účastníků a jejich profesní cesty učitele / jaké postoje zaujímají jako učitelé dějepisu a občanky).
II. CO JE A NENÍ INOVACE - proč dává smysl učit inovativně, avšak co to vlastně znamená?
(vzájemné porozumění klíčovým termínům, které jsou spojeny s novátorstvím ve výuce: tzv. tradiční výuka a její vztažení k transmisi a konstruktivismu, jak s tím souvisí badatelská a činnostní výuka jako metoda;
vyjasnění, kde není inovace podepřena koncepčně, ale sklouzává jen k povrchnímu zatraktivnění výuky)
III. PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE - aplikace HistoryLab ve výuce jako součást badatelských lekcí (učebnice);
(představení přínosů interaktivní aplikace HistoryLab / vyhodnocení výuky s aplikací v dlouholetém horizontu);
- zvolen příklad tzv. obyčejného násilí jako mezipředmětový průnik mezi dějepisem a občanskou výchovou.
IV. POKUSNÉ OVĚŘOVÁNÍ - co se děje v projektu Dějepis+ a proč je obecně důležité vzájemné učení
(představení cílů projektu a zhodnocení-korekce jejich realizace - příklad hodnocení v konkrétní lekci).
V. ROZPRAVA - řízená diskuze na tezi, kterou navrhnou, resp. vyberou samotní účastníci
(aktivita Dialog - účastníci jsou rozděleni do dvou skupin, kdy jedna je v roli pozorovatelů formy diskuze).
Vzdělávací cíl
- účastníci si ujasní, co je inovace výuky v konstruktivistickém duchu
- seznámí se s tím, co je myšleno činnostní a badatelskou výukou jako výukou oborových gramotností
- budou diskutovat o výzvách aplikace badatelské výuky, hl. o kontextualizaci a závěrečném hodnocení lekcí
- získají konkrétní tipy na online cvičení a badatelské lekce, které mohou využít ve své výuce