Anotace
Vzdělávací program je určen těm pedagogům, kteří pracují s vlastními emocemi a chtějí pochopit, co se v člověku děje, když se rozhněvá nebo má radost, a jak to ovlivňuje atmosféru ve třídě. Dále umožňuje vnímat svůj emoční potenciál, rozvíjet svou emoční inteligenci a tak nastavit kvalitní spolupráci s kolegy pedagogy. V současné době narůstá míra emocí u dětí, proto je důležité naučit se správně reagovat na neadekvátní pocity žáků. Budeme diskutovat o hodnotách a aktivačních postojích v životě dětí a žáků, a potřebě je vést ke společensky prospěšným hodnotám a postojům. Klademe si otázku, jak dosáhnout respektu a úcty u dětí a žáků.
1. část (90 minut):
Definice a teorie emocí, zajímavosti, vliv emocí na chování, jednání, rozhodování, touhy, které vyčerpávají nebo dobíjejí. Emoce a sebepoznání, seberegulace pedagoga, jak překonat nadměrnou, blokující trému při veřejném vystupování. Neurotransmitery, hormony – chemie mozku – centrum slasti (Nucleus accumbens) a centrum strachu (amygdala), proč děti/žáci na působení pedagogů reagují odlišně. Sympatikus a parasympatikus, slova, která dráždí či uklidňují emoce. Vliv hormonů na podněty a aktivity dítěte/žáka, s čím musí soupeřit vzdělávání, emoce a puberta. Hypokampus (manažer paměti) a vliv spánku na zdraví, výkonnost a učení, proč se některé děti/žáci obtížně soustředí a jsou nevýkonné.
2. část (90 minut):
Jistá a nejistá emoční vazba dítěte/žáka, emoční připoutanost, proč pedagog s některými dětmi/žáky spolupracuje lépe. Emoce a hudba, zpěv, tanec, kresba (bez umění se žije špatně), profesionální sport, IT technika. Životní spokojenost a emoční frustrace, vášeň a vzrušení. Emoční inteligence a jak jí rozvíjet u dětí/žáků. Empatie a škodlivá, demotivující slova pedagoga.
3. část (90 minut):
Jak regulovat Ego dětí/žáků a jeho nadměrné potřeby, jak reagovat na člověka, dítě/žáka, který se vzteká, zlobí. Přehled hlavních emocí člověka (zlost, hněv, radost, strach). Vyšší city (soucit, láska, starost, obdiv, uznání, empatie, radost, vlastenectví, altruismus, smutek, truchlení, naděje, nenávist, přání, pohrdání), vztah citů a vzdělávání. Zklamání, nenaplněné očekávání, lítost, rozptýlená úzkost, návody, jak úzkost, obavy a strach dětí/žáků snižovat.
4. část (90 minut):
Vyjádření oprávněného a prospěšného hněvu – asertivní kritika žáka. Emoční rovnováha pedagoga a jak ji dosahovat, získávat respekt a úctu dětí/žáků. Hodnoty a aktivační postoje v životě dětí, jak je vést ke společensky prospěšným hodnotám a postojům. Temperament dětí/žáků i dospělých.