Anotace
Obsahem semináře jsou aktivizující výukové metody spjaté s kooperativním učením, dělení žáků do skupin a přidělování rolí ve skupině. Účastníci se seznámí s tím, jak nastavovat kritéria při zadávání komplexnějších úkolů, jak posuzovat jejich splnění a jak posilovat rozvoj vybraných jemných dovedností. Vyzkouší si různé formy výuky, které mohou být alternativou ke klasické frontální výuce matematiky a které přispívají k motivaci žáků a jejich zájmu o výuku matematiky. Dále se vzdělávací program zaměřuje na využití didaktických pomůcek, materiálů a ICT techniky.
Seminář probíhá formou skupinové práce po 2/3/4 účastnících. Je složen výlučně z modelových aktivit funkčních v reálné vyučovací hodině matematiky ve všech typech základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií. Účastníkům budou představeny aktivizující a efektivní výukové metody vhodné i pro kooperativní a párové učení. Důležitou součástí je reflexe těchto metod a sledování výhod ve srovnání s frontálním/klasickým způsobem vyučování. Účastníci se na semináři seznámí s pravidly a doporučeními jak vhodně organizovat třídu při zadávání individualizovaných a diferenciovaných úkolů, a také obdrží pracovní listy moderovaných aktivit a další materiály.
1) Startéry – aktivizace žáků - aktivity: zasloužené jméno, kostky, metr, šablony, telefonní číslo, vyřeš a prohoď, kolotoč, hádanky, puzzle, Kimova hra, matematické hlavolamy, dobble, trimino, piškvorky, pexeso, bingo, stejný - jiný, běhací kufr (3 hodiny).
2) Práce se zadáním – text, obrázek, zvuk, video (1 hodiny).
3) Propojování zadání s různými didaktickými přístupy – flipped classroom, párové učení, sole, myšlenkové mapy, kooperativní učení, skládankové učení, metody zástupných písmen, 4 rohy (2 hodiny).
4) Nástroje na webu a aplikace na smartphonu pro tvorbu materiálů, skládaček a cvičení do dvojic i skupin – trimino online a tarsia (2 hodiny).