Anotace
Vzdělávací program je zaměřen na základní teoretické poznatky z oblasti speciálně pedagogických věd, ale zejména na praktické dovednosti, které by měli pedagogové v mateřských školách ovládat k zajištění optimálních podmínek pro rozvoj dětí se zdravotním postižením (ZP) v rámci inkluzivního vzdělávání. Dílčí témata semináře: 1. Základní charakteristika dítěte se ZP (dítě s tělesným postižením, zrakovým postižením, sluchovým postižením, dítě s opožděným psychomotorickým vývojem, dítě s narušenou komunikační schopností, dítě s poruchou v oblasti autistického spektra, dítě s ADHD, ADD, dítě s vícečetným postižením). 2. Možnosti vzdělávání dětí s konkrétním postižením a z něj vyplývajících speciálních vzdělávacích potřeb v MŠ (uzpůsobení podmínek, vhodné metody a formy práce). 2. Základní charakteristika rodiny dítěte se ZP s důrazem na jednotlivé fáze akceptace postižení dítěte. 3. Dítě se ZP v běžné MŠ - vřazení do MŠ, zapojení dítěte do kolektivu, práce se třídou s dítětem se ZP, podpora proinkluzivního klimatu v MŠ - chování intaktních dětí a jejich rodičů.