Anotace
Témata programu
V úvodu si shrneme poznatky o tom, jak se specifické poruchy učení projevují ve vyučovacím procesu a čím bychom mohli eliminovat nežádoucí dopady (organizace a management třídy). Nastíníme aktivity vedoucí k předčtenářským a přípravným činnostem, seznámíme se s písmeny a jejich kombinacemi v angličtině, se základy psaní napřed jednotlivých slov (CVC-words), pak i jednodušších útvarů, vyzkoušíme si, jak uplatnit autonomii při kontrole vlastních výsledků. Ukážeme si fungující techniky, jak zaměřit pozornost žáků k práci a jak ji udržet po určitou dobu (manipulační aktivity, poslechové diktáty, clapping games, running games, pohybové hry). Součástí bude i diskuzní platforma, kde si účastníci budou moci vyměnit poznatky ze své vlastní praxe.
Obsah:
Specifikace poruch učení, které ovlivňují vzdělávací proces v cizím jazyce (60min)
Optimální podmínky pro rozvoj žáka s DYS v prostředí školní třídy (30min)
Spolupráce s rodinou a součinnost požadavků (30min)
Předčtenářské techniky, čtecí návyky, práce s textem (60min)
Psaní a hláskování v cizím jazyce (60min)
Osvojování a procvičování gramatických pravidel (60min)
Příklady dobré praxe – diskuze (45min)
Závěr a shrnutí (15min)
Vzdělávací cíl
Učitelé se seznámí s problematikou výuky cizího jazyka u žáků s potížemi dyslektického rázu, získají přehled, s jakými problémy se tito žáci potýkají a co jim překáží ve vzdělávacím procesu. Účastníci se zaměří se na úskalí, která žákům brání v učení a vyzkoušejí si strategie nezbytné pro výuku, pochopení a procvičení jazyka a vedoucí k osvojení si základních poznatků. Účastníci se na základě procvičených aktivit vyzkouší projektovat své vlastní aktivity a to cíleně podle potřeby konkrétních žáků.