Anotace
Tématicky bude vzdělávání zaměřeno na získání základních informací o prostorové orientaci a nácviku sebeobslužných dovedností u dětí s těžkým zrakovým postižením, včetně informace o čtení a psaní Braillova písma, čtení a práci s haptickou mapou, přípravu plánků, přípravu tras. Základní informace bude předána i o zrakových vadách, včetně simulace zrakových vad pomocí simulačních brýlí. Budou představeny pomůcky, které se používají na rozvoj prostorové orientace v předholovém období, účastníci si budou moci vyzkoušet prožitkovou formou průpravná cvičení a hry na rozvoj kompenzačních činitelů (sluch, hmat rukou, nohou, čich, paměť, myšlení), jejichž úroveň je nedílnou součástí samostatného pohybu. Frekventanti kurzu se naučí techniku držení hole, techniky chůze s holí, chůzi po schodech dolů a nahoru, přecházení ulice, přecházení ozvučené křižovatkytak, aby mohli žáka se zrakovým postižením korigovat. Věnovat se budou přímé chůzi, odhadům vzdálenosti, odhadům úhlů. Seznámeni budou s chůzí s průvodcem, zásadami, které musí zrakově postižený při samostatném pohybu dodržovat. V rámci kurzu proběhne také přednáška na téma vodících psů, informace možnosti jejich získání, podmínkách přidělování vodícího psa. Součástí přednášky bude ukázka výcviku vodícího psa. Účastníci budou dále seznámeni s pomůckami, které těžce zrakově postižení používají v domácnosti, ale i např. ve škole. Předána bude informace o výuce prostorové orientace ve školách dle par. 16 odst. 9 ŠZ, ale i ve společném vzdělávání včetně náplně hodin prostorové orientace, jejího hodnocení. V rámci kazuistiky bude ukázána dílčí část prostorové orientace u dítěte ve společném vzdělávání, ale také nácvik sebeobslužné dovednosti (videoukázka). Teoretická část výkladu bude prokládána pomůckami a metodickými materiály.
Praktická část jednak samostatná, ale bude také prolínat teoretickým výkladem. Každý účastník bude mít k dispozici bílou hůl a klapky a bude si zkoušet pod odborným dohledem předváděné techniky včetně prvků (odhad vzdálenosti, přímý směr, odhad úhlu). Na základě poznatků získaných v teoretické části budou účastníci schopni připravit popis trasy, slovně ho po jednotlivých etapách předávat „nevidomému“. Popis trasy bude též doprovázen hmatových nákresem. Účastníci se tak naučí jednak s pomůckami pracovat a aplikovat je do vzdělávání, ale především se naučí terminologii, která se používá při nácviku prostorové orientace.
VP bude rozdělen do dvou dnů a jednotlivých bloků:
1 den
Blok 1. (1 hod.) Teoretická část
Zahájení, představení, uvedení do problematiky, seznámení s programem, očekávání frekventantů, dosavadní zkušenosti praktické a teoretické - účast na kurzech. Teoretický úvod.
Odborná literatura.
Pomůcky: klapky, simulační brýle
Blok 2. (2 hod.) Praktická část
Praktické ukázky a následná diskuze k vhodnosti pořízení vodícího psa - vodicí pes v systému práce
prostorové orientace; možnosti získání vodícího psa – vyhláška č. 388/2011 Sb.
Blok 3. (3 hod.) Praktická část
Práce ve skupinách prožitkovou formou cvičení, která bude zaměřena na směrovou, prostorovou,
pravolevou orientaci, představu ohledně prostoru, hmatovou práci nohou, rukou (tělocvična, prostorná
místnost), nácvik přímého směru, odhadu vzdálenosti, odhadu úhlu – orientačně 1. nácvik
Skupinová práce – jedna skupina pozoruje, jedna skupina pracuje. Nastavení okamžité zpětné vazby.
Pomůcky: ozvučený míč, motanice, ozvučený náramek, 3 ozvučené předměty – rumba koule,
triangl, dřevěná klapačka, dřevěná kolečka, 10 dvojic stejných předmětů, provaz, vyvýšené
kameny, dotykové disky, zvlněný chodníček
Blok 4. (3 hod.) Teoretická část
Teoretická přednáška na téma:
Nácvik prvků – přímý směr, odhad vzdálenosti, odhad úhlů. Informace ohledně průpravných cvičení.
Chůze s průvodcem známým x neznámým – vysvětlení zásad při provázení, praktický nácvik v
klapkách.
Blok 5. (1 hod.) Teoretická část
Trailling – kluzná prstová technika, hledání předmětů na zemi, orientece v mikroprostoru Prohlížení neznámého prostoru – teoretické zásady; úkolem bude plánek prostoru vytvořený v černotisku. Tyflografika – důležité zásady při tvorbě plánků, ukázky plánků, možnosti a způsoby vytváření hmatového plánku.
Pomůcky: papír, tužka, Clippex, Lego, dřevěná kolečka, termokopírka
2 den
Blok 6. (4 hod.) Praktická část
Sebeobsluha – teoretické vysvětlení, praktické vyzkoušení přípravy jídla a nápoje, rozlišování peněz; Kazuistika nevidomého dítěte v MŠ, ZŠ
Pomůcky – indikátor hladiny, rozlišovač peněz, šablona na podpis nevidomého, rozlišovače ponožek
Blok 7. (2 hod.) Teoreticko praktická část
Informace o bílé holi – funkce, typy bílé hole, koncovky bílé hole, výrobce, určování délky, orientačně o vysílačce v holi….
Držení hole, techniky chůze s bílou holí, chůze do/ze schodů, bezpečnostní techniky
Skupina a)
Prvky – přímá chůze, odhad vzdálenosti, odhad úhlu – praktické vyzkoušení
Chůze s průvodcem – známým x neznámým
Bezpečnostní postoje
Skupina b)
Vyhledání dveří, otevírání dveří, sedání na židli, info – nastupování do auta
Chůze s průvodcem a procházení dveřmi, procházení zúženým prostorem
Sklon dráhy, zakřivení dráhy
Skupina c)
Techniky chůze s holí, chůze do/ze schodů
Pomůcky: klapky, hole
Blok 8. (2 hod.) Teoreticko praktická část
Trasování – tvorba jednotlivých tras jako koruna PO + zásady + přecházení ulice
Hmatové plánky + tvorba + možnosti
Komentovaná demonstrace trasy
Příprava tras
Pomůcky – hole, klapky, plánky
Blok 9. (1 hod.) Praktická část
Workshop – provádění tras po jednotlivých skupinách
Blok 10. (1 hod.) Teoretická část
Zhodnocení, závěr.
Poznámka: Možnost ubytování a stravování....