Anotace
Seminář je určen pro adaptační koordinátory, kteří krátkodobě poskytují ve školách podporu nově příchozím dětem/žákům cizincům a pro pedagogické pracovníky, kteří pracují s dětmi/žáky cizinci a provází je adaptačním procesem. Pod odborným vedením lektora budou seznámeni s metodami a postupy integračního procesu, které lze aplikovat s ohledem na věk dítěte/žáka cizince v různých typech škol.
Témata:
1. Příprava adaptačního koordinátora na první setkání s dítětem/žákem cizincem: seznámení se s personáliemi; příprava didaktických materiálů; tvorba plánu postupu v podpoře dítěte/žáka cizince; příprava ostatních pedagogických pracovníků na příchod dítěte/žáka cizince do školy. (2 hodiny)
2. Adaptace na nové školní a kulturní prostředí: pomoc v orientaci ve škole; se začleněním do třídního kolektivu; seznámení se s režimem školy a s rozvrhem vyučování; s učiteli a ostatními pracovníky školy; kontaktní informace; spolupráce a komunikace s rodiči a učiteli dítěte/žáka cizince; využití názorných pomůcek. (2 hodiny)
3. Vyučovací proces: vstup do výuky českého jazyka; aktivní zapojení do her, zpívání, výtvarných činností a do sportovních aktivit; komunikační cvičení; postupné zapojování do výuky; kontakt se spolužáky. (2 hodiny)
4. Realizace výuky: intenzivní výuka základů českého jazyka s využitím motivačních prvků z oblasti výtvarné výchovy, hudební výchovy a názorných pomůcek; výběr učebnic; vytvoření žákova portfolia; evaluační zpráva; případná spolupráce s pedagogicko psychologickou poradnou. (2 hodiny)