Anotace
Vzdělávací program je určen ředitelům škol a školských zařízení, zástupcům ředitelů škol a školských zařízení, střednímu managementu: vedoucím metodických kabinetů, vedoucím odloučených pracovišť . Účastníci se seznámí s postupy a metodami využitelnými při tvorbě a implementaci strategického plánu rozvoje školy, možnostmi změny kultury školy a pedagogického vedení i přípravou a realizací změn. Osvojí si komplexní přístup k evaluaci. Vzdělávací program je složen z 8 seminářů, které jsou seřazeny s ohledem na postup při zpracovávání strategického plánu rozvoje školy. Semináře se konají 1x měsíčně. Jak v teoretické rovině, tak na příkladech z praxe semináře ukáží a vysvětlí roli jednotlivých náležitostí probíraného tématu.Povedou frekventanty k promýšlení sad otázek, jejichž zodpovězení je potřebné k formulaci strategických cílů školy a usouvztažnění těchto odpovědí s lidskými, finančními, materiálními, prostorovými a dalšími zdroji organizace jako předpokladu pro formulaci adekvátní strategie.
1. seminář:
Kultura školy podporující maximální rozvoje každého žáka; lektor: Mgr. Bc. Jana Stejskalová
(kultura organizace/školy, model kultury školy, klima školy, možnosti autoevaluace kultury a klima školy, přehled manifestace kultury školy, vize a mise školy, příklady dobré praxe)
2. seminář:
Vedení a řízení změny ve školách; lektor: Mgr. Bc. Miluše Urbanová, Ph.D.
(zásady správného vedení a řízení změny, fáze změny, odpor a jeho možná eliminace, identifikace slabého místa ve škole a sestavení návrhu a postupu změny)
3. seminář:
Metody analýzy potřeb školy; lektor: Mgr. Daniel Janata
(obecné principy strategického myšlení a analýzy, informační zdroje pro analýzu prostředí školy, analýza vnitřního prostředí školy, analýzy vnějšího vzdělávacího prostředí, závěrečné analýzy a vymezení pozice školy)
4. seminář:
Tvorba strategického plánu rozvoje školy; lektor: Mgr. František Eliáš
(strategický plán rozvoje školy, základní premisy: mise školy, vize školy, hodnoty školy, rozvojové záměry školy, identifikace příležitostí z vnějších zdrojů, disponibilní zdroje, vztah příležitostí a silných stránek školy, náležitosti strategického plánu rozvoje školy)
5. seminář:
Implementace procesů SRP ve školách; lektor: Mgr. Petr Lehký
(role implementace ve strategickém řízení a plánování, proces implementace a jeho kroky, faktory ovlivňující proces implementace, překážky a jejich zvládání)
6. seminář:
Hodnocení práce pedagogů; lektor: Mgr. Bc. Miluše Urbanová, Ph.D.
(potřebnost hodnocení učitelů, hodnocení jako součást řízení pracovního výkonu učitelů, nástroje hodnocení, hodnotitelé – vedení školy, učitelé, žáci, rodiče, sebehodnocení učitelů; oblasti hodnocení; možnosti využití dat o žácích pro hodnocení pedagogů – problémy hodnocení na základě výsledků žáků)
7. seminář:
Tvorba plánu profesního rozvoje pedagogů; lektor: Mgr. Zdeněk Dlabola
(stanovování cílů a prostředků rozvoje pedagogů na základě potřeb žáků, rozvoj a podpora pedagogů, osobní plán profesního rozvoje pedagoga, znaky efektivního rozvoje pedagogů a hodnocení dosavadní praxe školy)
8. seminář:
Evaluace pokroku škol; lektor: Mgr. Bc. Jana Stejskalová
(kontrolně-plánovací proces, formulace kritérií a indikátorů evaluace jako prostředků odstraňování napětí mezi skutečností, plánovaným stavem a specifiky školy či školského zařízení, rozvoj kompetencí v oblasti poskytování zpětné vazby, které vychází z doložitelných faktů)
Závěrečný workshop; lektor: Ing. Stanislav Michek, Ph.D.