Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti, žáky cizince II
10. 10. 2018 MŠMT, Karmelitská 529/7 Praha 1, sál C 081
Národní institut pro další vzdělávání uspořádal v konferenčním sále MŠMT v Praze již 2. ročník celostátní konference s mezinárodní účastí s názvem Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky cizince.
Po přivítání účastníků vedoucím oddělení základního vzdělávání MŠMT Svatoplukem Pohořelým vystoupila se svou zdravicí ředitelka NIDV Helena Plitzová, která připomněla, že v posledních letech podíl dětí s nedostatečnou znalostí češtiny jako vyučovacího jazyka stále stoupá, „Nejedná se pouze o děti cizinců – především Ukrajinců, Slováků a Vietnamců, kteří v ČR dlouhodobě žijí a pracují, ale rovněž o děti českých rodičů, kteří působili delší čas v zahraničí a jejichž děti neovládají český jazyk na úrovni potřebné pro zdárné zvládání školní výuky,“ řekla mimo jiné ředitelka NIDV.
Cílem konference bylo přiblížit legislativní změny, rozvojové a dotační programy MŠMT v oblasti vzdělávání dětí/žáků cizinců (dále DŽC) a podat přehled možností finančního zajištění tohoto vzdělávání. Součástí dopolední části konference bylo i představení nového systému jazykové přípravy dětí a diagnostického nástroje pro stanovení úrovně znalosti českého jazyka u dětí/žáků cizinců. Ucelenou nabídku činností a aktivit poskytovanou NIDV pro oblast přijímání, začleňování a vzdělávání DŽC prostřednictvím jeho třinácti Krajských center podpory představila ve svém příspěvku ústřední metodička DVPP Renée Grenarová.
Se zkušenostmi ze zahraničí vystoupila Alica Petrasová z Pedagogické fakulty Prešovské univerzity, velice zajímavé příspěvky o vyrovnávání se s přijímáním uprchlíků a jejich začleňováním do řeckého školského systému měli Athanasia Zarampouka, ředitelka 1. stupně všeobecného lycea, Trikala a Evangelos Kitos, ředitel 2. stupně gymnázia Trikala.
Prostor před závěrečným odborným diskusním panelem byl věnován potenciálu divadelního jazyka jako prostředku k překonávání kulturních a jazykových bariér. Herečka a studentka magisterského studia Katedry výchovné dramatiky DAMU Michaela Váňová vystoupila před účastníky konference se svým sólovým autorským projektem INSCENACE přes HRAnice. Děj příběhu, s nímž diváky seznámila, probíhá na vlakovém nádraží v Anglii v roce 1939, kde devítiletá židovská dívka Hana, dítě z Kindertransportu Nicholase Wintona, při čekání na své „nové rodiče“ zjišťuje, že jejím slovům nikdo nerozumí. Inscenace bývá záměrně hrána v českém jazyce divákům, kteří česky nemluví.
Prezentace z konference a další informace k problematice DŽC naleznete na adrese:
Prezentace
-
1.-Svatopluk-Pohořelý.-MŠMT-1.pdf
-
9.-Radim-Fiedler.-F-POINT-z.s.pdf
-
7.-Evangelos-Kitos.-Report-on-the-operation-of-the-Refugee-Reception-Class-2017-18-1.pdf
-
7.-Evangelos-Kitos.-Profile-of-1st-General-Lyceum-of-Trikala-Greece-1.pdf
-
7.-Evangelos-Kitos.-Gymnázium-Trikala.pdf
-
6.-Athanasia-Zarampouka.-PPP.-Lyceum-Trikala.-English-2.pdf
-
6.-Athanasia-Zarampouka.-PPP.-Lyceum-Trikala.-English.pdf
-
6.-Athanasia-Zarampouka.-Lyceum-Trikala.-Greek.pdf
-
5.-Alica-Petrasová.-Prešovská-univerzita-v-Prešově.pdf
-
4.-Renée-Grenarová.-NIDV.pdf
-
3.-Yvona-Kostelecká.-APIV-A.pdf
-
2.-Jaromíra-Šindelářová.-UJEP-v-Ústí-nad-Labem.pdf
-
7.-Evangelos-Kitos.-What-if-it-were-you-...-KITOS-V.wmv